Reportage: Op kerstmarktencruise met de Alina

Na eerder een kerstcruise vanuit Nederland gedaan te hebben, maakten we in 2017 een kerstmarkten cruise vanuit Keulen. Het was er nog niet van gekomen om deze (niet gesponserde) cruise toe te vertrouwen aan het internet.

We cruisten op een schip van het Duitse Phoenix Reisen, de Alina. Dit schip is in 2011 in de vloot gekomen en was dus 6 jaar oud. Het schip deed aan als nieuw! De Alina heeft de maximale lengte voor een cruiseschip, 135 meter lang en 11,4 meter breed. Het schip biedt 108 hutten die op 3 dekken liggen. Het onderste dek heeft 22 hutten met ramen die niet open kunnen, de twee dekken daarboven hebben ramen van vloer tot plafond met een Frans balkon. Daar liggen ook de 8 suites en 86 hutten met een Frans balkon met schuifdeur.

Vertrek uit Keulen

Aan het begin van de middag mochten we het schip op. De Alina lag vlak achter het Hauptbahnhof van Keulen waar we met de snelle ICE trein uit Utrecht rechtstreeks naar toe waren gereden. Onze koffers werden bij de kade van ons overgenomen en stonden een uurtje later al in de kamer.

Bij binnenkomst op het schip liepen we het hoge atrium binnen. Uiteraard versierd met kerstboom en rode strikken en tal van kerstballen. Bij de receptie kregen we snel de sleutel van de kamer en werden we door een van de personeelsleden naar onze kamer begeleid.

Onze kamer lag in het achterste gedeelte van de gang, nummer 334, met een kleine badkamer aan de rechterkant bij binnenkomst. Aan de linkerkant een kast en klein bureau. Omdat we bij Phoenix een kamer hadden geboekt met extra’s stonden deze klaar bij aankomst: een mooie beker met een afbeelding van de Alina, een rugzak, chocolade en twee glazen met een fles sekt om in de kamer van te genieten. Voor de duidelijkheid zie je hieronder ook een foto van de rederij zelf, waar je beter ziet hoe de kamer eruit ziet. De kamer lag heerlijk rustig qua doorloop van gasten. Wel hoorde je bij het varen enigszins de motoren. Als ik er zo over nadenk, hebben we er weinig last van gehad en sliepen we lekker in.

Overdag hebben we droge perioden gehad tijdens deze decembercruise zodat we ook de schuifdeur een keer hebben opengezet.

Route

De driedaagse cruise zat bomvol met bestemmingen op de Rijn volgens een strak tijdschema. Best handig want zo zagen we veel in korte tijd:

Dag 1:

• Vertrek om 15.00 vanuit Keulen
  • 19.00 – 21.00 uur in Bonn voor een bezoek aan de kerstmarkt

Dag 2:

• 09.00-15.00 uur in Rüdesheim voor een rondewandeling, een tocht naar boven met de stoeltjes lift of de kerstmarkt
  • 19.00 – 04.00 uur in Koblenz  (ligplaats Deutsches Eck) voor de kerstmarkt in het centrum van de stad.

Dag 3:

• 09.00 ontschepen in Keulen

Culinaire verwennerij

De driedaagse cruise was goed verzorgd met uiteraard ontbijt, lunch en diner in het restaurant dat uit twee dekken bestond. Het onderste gedeelte van het restaurant (foto: Phoenix Reisen) heeft ramen aan de bovenkant, dus een wat donkerdere uitstraling. Met de trap kaan je zo de verdieping erboven bereiken en daar zijn grotere ramen en meer lichtinval. Het ontbijt bestond uit een buffetopstelling. Lunch en diner waren een keuze van de kaart waarbij salade ook weer van het buffet gepakt kon worden.

Erg leuk was het Lido restaurant, gelegen aan de achterkant, waar ’s avonds het Hüttengaudi Buffet  (max. 36 personen, vooraf reserveren bij de receptie!)) werd geserveerd. Lekkere Duitse/Oostenrijkse borrelgerechten stonden daar op het buffet rijkelijk opgesteld; worst, brood, salade etc.

Drankjes waren de gehele dag door verkrijgbaar in de lounge, gelegen boven het restaurant aan de voorkant van het schip. Deze werden dan op de boordrekening gezet die je op de laatste dag bij de receptie kon betalen.

Bij de doorgang bij de Lorely werd Glühwein op het dek uitgedeeld. Dat was wel nodig ook want het was best koud 😉 We gingen daarna snel weer naar onze kamer om te luisteren naar de informatie over de plekken waar we langs voeren in dit gedeelte van de Rijn, het Obere Mittelrheintal.

Tot slot

Een kerstmarkten riviercruise blijft een fantastische manier om enkele kerstmarkten in korte tijd te bezoeken. Een kerstriviercruise is een geweldige manier om de kerstmarkten in Duitsland te bezoeken. Je even onderdompelen in de Weihnachtsstimmung, Lebkuchen en Glühwein!

Prijzen

Bovenstaande twee- of driedaagse kerstmarktencruises worden aangeboden door Phoenix Reisen. In 2020 wordt bovenstaande cruise uitgevoerd door zusterschip Amelia, vanaf €199.

Klik hier voor meer info over Phoenix Reisen

Miriam

Hi, ik ben Miriam, oprichtster van Riviercruisereiziger én eigenaar van Cruisereiziger. Meer dan 10 jaar geleden ben ik voor het eerst op een cruiseschip gestapt en sinds die tijd heeft het cruisen mij meer dan 200% te pakken. Ik ben ervan overtuigd dat er voor iedereen een geschikte cruise te vinden is. Ik help je graag daarbij!

Vond je dit een handig artikel? Je kunt ons gemakkelijk ondersteunen! Zo kunnen wij deze site met veel passie blijven vormgeven :-)

Je kunt ons ondersteunen op Patreon, door via deze links producten te kopen: Bol.com of Coolblue of in onze eigen webwinkel.

Alvast hartelijk dank voor je steun!