Nieuwbouw riviercruiseschip VIVA One gedoopt in Düsseldorf
Het nieuwe riviercruiseschip VIVA One, het eerste nieuwbouwschip van rederij VIVA Cruises, is donderdag gedoopt in thuishaven Düsseldorf. Peetmoeder en tv-presentatrice Judith Rakers sloeg plechtig de champagnefles op de boeg van het nieuwe schip kapot met de blikken van zo’n 160 genodigden. Ook voorbijgangers in Düsseldorf konden de doopplechtigheid vanaf de kade volgen.
Voor Andrea Kruse, Managing Director van VIVA Cruises, en Arno Reitsma, Managing Director van VIVA Cruises en het moederbedrijf Scylla AG, was het de eerste kans om samen als familiebedrijf te verschijnen en samen deze belangrijke mijlpaal in de jonge geschiedenis van het bedrijf te bewandelen. Samen met het Düsseldorf VIVA Cruises-team presenteerden zij de VIVA One aan de internationale genodigden.
Burgemeester Josef Hinkel heette ook de gasten welkom op de doopviering in Düsseldorf. Nadat Judith Rakers ervaringen en anekdotes had uitgewisseld over het dagelijkse leven op een schip met de twee ervaren schippers, de eerste kapitein Iwan Wisse en de tweede kapitein René Visscher, was een van de belangrijkste momenten van de dag aangebroken: ingewijd en gezegend door Pastor Stephan Scharf, wenste Judith Rakers het schip vervolgens een behouden vaart.
Aan boord
De VIVA Cruises look & feel, die vooral tot uiting komt in de VIVA tinten blauw en een casual, moderne stijl, loopt door alle ruimtes van het nieuwe schip. Het schip omvat lichte natuurlijke kleuren en houten meubilair – accenten zoals moderne kunst, eenvoudige goudkleurige lichten in het restaurant en comfortabele loungemeubels in de bar ronden de feelgood-sfeer aan boord af. De Viva One biedt plaats aan in totaal 176 gasten en 48 bemanningsleden.
Zonnepanelen
Technisch omvat het nieuwe schip enkele bijzonderheden en innovaties. Zo zijn in totaal 68 zonnecellen verdeeld over beide zijden van het zonnedek en zij ondersteunen het elektriciteits netwerk aan boord. De gewonnen energie wordt voornamelijk gebruikt voor de boegschroef van het schip en bij grote vraag naar elektriciteit.
Over het algemeen werd bij het plannen van de VIVA One waarde gehecht aan een laag energieverbruik voor verlichting, pompen, airconditioning, verwarming, ventilatie en keuken- en wasapparatuur. Ook het waterbehandelingssysteem is state-of-the-art: gasten kunnen hun herbruikbare VIVA-drinkflessen op elk moment vullen bij twee waterstations in de lobby en aan de bar, terwijl VIVA-glazen karaffen beschikbaar zijn in het restaurant. Dit vermindert het gebruik van plastic aan boord.
Om het brandstofverbruik te verminderen, heeft het schip een efficiënte rompvorm, een efficiënte aandrijflijn en een brandstofbesparende stuurautomaat, wat de navigatie vereenvoudigt. De hoofd- en hulpmotoren draaien op schone synthetische GTL-diesel, wat de uitstoot vermindert.
In de toekomst zal de VIVA ONE vooral op de Rijn en zijn zijrivieren worden ingezet – zowel korte cruises van vijf dagen als talrijke afvaarten van 8 dagen vanuit thuishaven Düsseldorf richting Nederland of de zuidelijke Rijn. Andere vertrekhavens voor de VIVA ONE zijn Mannheim en Koblenz, evenals Amsterdam en Basel in 2023.