North Sea Port bouwt duurzame steiger voor riviercruises in Gent
Op de kop van het Grootdok in Gent zal in het najaar een nieuwe steiger voor riviercruises verschijnen. Deze schepen worden vanaf dan verplicht om hier aan te meren én bovendien aan te sluiten op walstroom.
De werkzaamheden starten op maandag 6 mei en zullen tot november 2024 duren. Eerst worden drie van de vier bestaande steigers op de kop van het dok afgebroken om plaats te maken voor de nieuwe steiger. De bouw start met het heien van de funderingspalen van de steiger. Daarna volgt de betonbouw van de 85 meter lange en 6 meter brede steiger. Er worden ook vier meerpalen voorzien waaraan de schepen kunnen vastgelegd worden.
Het werkgebied bevindt zich voornamelijk in het water, aan de kop van het Grootdok. Daan Schalck, CEO Nort Sea Port: “Om de hinder voor de omgeving te beperken, zal het grootste deel van de werkzaamheden en transporten op en over het water worden uitgevoerd”. De werkzaamheden worden uitgevoerd door Van der Straaten Aannemingsbedrijf.
Riviercruiseschepen aan de walstroom
Momenteel meren de cruiseschepen in het Grootdok nog aan de Rigakaai aan. Soms liggen er wel tot bijna twee handen vol schepen. Dat zal verleden tijd worden want de schepen zijn verplicht om aan de nieuwe steiger aan de kop van het Grootdok aan te meren. En, er mogen nog maximum vier riviercruiseschepen tegelijk in Gent liggen, twee naast elkaar aan elke kant van de steiger. Bram Van Braeckevelt, schepen van Toerisme Stad Gent: “Met een maximum van vier cruiseschepen per dag willen we gastvrij blijven, maar de pieken tot een tiental cruises per dag vermijden. Zo stimuleren we verder de spreiding van het toerisme over het hele jaar.”
De steiger wordt voorzien van walstroomkasten waaraan de riviercruises dan voor hun elektriciteit verplicht moeten op aansluiten. En dat is nieuw in Gent. Zo wordt vermeden dat de schepen tijdens hun verblijf nog motoren op diesel laten draaien. Gentse Havenschepen Sofie Bracke: “North Sea Port is op weg om een van de meest duurzame havens van Europa te worden. De nieuwe steiger voor riviercruises is dan ook een logische stap. Hiermee wordt lawaaihinder en uitstoot van onder meer fijn stof, stikstof, zwavel en CO2 vermeden.”
Per binnenvaartcruisechip dat aanmeert, wordt 1,2 ton CO2 uitgespaard door het op walstroom aan te sluiten. Op een cruiseseizoen in Gent is dat ongeveer 500 ton minder CO2-uitstoot.