Op pad door Nederland en België met SE Manon

Wellicht ken je ze wel: de schepen met misschien wel honderd fietsen op het bovendek die over de rivieren varen. Onlangs mocht ik mee met reisorganisatie SE Tours die zulke fietscruises organiseert. De Duitse reisorganisatie kent echter ook gewone cruises en dat was een mooie gelegenheid om kennis te maken met riviercruiseschip SE Manon van SE Tours.

In vier artikelen lees je meer over SE Tours (SE spreek je als volgend uit: ‘Es’ ‘EE’). In dit eerste artikel stappen we op in Utrecht en varen we naar Rotterdam.

Miriam cruiste op uitnodiging 3 nachten mee met SE Tours op de SE Manon van Utrecht naar Rotterdam, Antwerpen en Nijmegen.

Druk in Utrecht

De SE Manon ligt voor ons klaar in Utrecht. Het schip is de dag ervoor al uit Düsseldorf vertrokken met nieuwe, voornamelijk Duitstalige gasten, maar wij besluiten voor het gemaak pas in Utrecht op te stappen. Plaats van aankomst is Kanaleneiland Noord, op het Amsterdam-Rijn kanaal. Waar we in december het enige riviercruiseschip waren, zijn er nu een tiental riviercruiseschepen. Wauw. Ditmaal heb ik als reisgenoot mijn moeder meegenomen. Gezellig op moeder-dochter cruise!  Het is even zoeken als we van de bushalte naar het kanaal lopen, maar via een handige app met alle scheepsposities, zie ik dat het schip aan de linkerzijde ligt. In een rijtje van vier ligt de SE Manon als tweede.

We worden hartelijk ontvangen door David, de hotelmanager, die ons naar de hut brengt. De koffers worden direct voor ons meegenomen zodat we ze niet het trapje op hoeven te sjouwen. Hut nummer 307 is één van de hutten met een Frans balkon, met een schuifdeur van onder tot vrijwel boven, enorm fijn!

De hut is zo’n 14-15 m2, en heeft in ons geval een badkamer met bad (één van de vier hutten die dit heeft, de andere hebben een douche). Je merkt overigens wel dat de badkamer daardoor iets meer hutruimte in beslag neemt dan dat je een badkamer zou hebben met een douche.

Wil je nog meer zien van deze hut? Bekijk hieronder het mini foto-album:

We maken het ons even gemakkelijk en zijn daarna uitgenodigd door de hotelmanager voor een light lunch voor de gasten die nog op het schip aanwezig zijn. Alle andere gasten zijn vandaag op pad naar de Keukenhof, gelukkig met een stralend zonnetje!

Lichte lunch

De light lunch wordt in de lounge geserveerd, en bestaat uit een soepje, kleine sandwiches, kaas, fruit en een dessert. We namen handig plaats in aan de wat grotere tafels langs het raam waar je je gekozen bordje kan nuttigen. We kiezen voor koffie en thee bij de lunch, dat overigens tijdens deze cruise onderdeel is van het all-inclusive drankpakket. Een selectie van drankjes is tussen 10 uur ’s ochtends en 10 uur ’s avonds inclusief in deze cruise: koffie/thee/chocomel/water/softdrinks/sapjes/bier/huiswijn/sherry en een selectie sterke drankjes.

In de middag verkennen we het schip, maar eindigen we al snel op het heerlijke zonnedek naast het zwembad in de zon. Het is één van de grotere zwembaden die je op een riviercruiseschip kunt aantreffen, zo’n 8,5 meter x 4,5 meter groot. Overigens heeft het schip zelf ook een overzichtelijke grootte, met 110 meter lengte is het minder lang dan de reguliere 135 meter. De SE Manon biedt plaats aan 148 passagiers.

We vertrekken!

Rond een uur of 5 zijn alle andere gasten ook weer op het schip en kunnen we vertrekken, naar Rotterdam! Wij gaan dus bijna terug naar onze thuishaven. Bij de stuurhut is het gezellig druk wanneer de twee kapiteins het schip laten vertrekken. De SE Manon heeft een Nederlandse kapitein en een eveneens Nederlandse 2e kapitein mee, nautisch personeel uit onder andere Portugal, hotelpersoneel uit Nederland, Turkije en nog veel meer nationaliteiten. In totaal zijn er 13 nationaliteiten aan boord.

Het avondeten wordt aan het begin van de avond geserveerd in het restaurant, dat een dek lager ligt dan de lounge. Gasten krijgen een vaste tafel toegewezen die je tijdens de cruise houdt. Wij zaten met een ouder echtpaar uit de buurt van Frankfurt aan tafel. Beide cruiseliefhebbers en blij dat ze na de COVID-tijd weer konden reizen. Het diner bestaat uit een voorgerecht, soep, keuze uit vlees/vis, en een dessert. De keuze voor het hoofdgerecht maak je in de ochtend bij het ontbijt, zodat de koks weten wat ze moeten bereiden voor je.

Ontmoeting

Na het diner hebben we tijdens het varen een prachtig uitzicht op het water. We genieten van de ondergaande zon en de stilte van de uiterwaarden richting Schoonhoven. Daar is een mooi moment: riviercruiseschip Normandie, ook van SE Tours, ligt daar buiten de Waterpoort aan de kade. De twee schepen hebben een rendez-vous en liggen voor even bij elkaar zodat er over en weer elkaar gedag gezegd kan worden 🙂

Even later varen we een prachtig verlicht Rotterdam binnen, met een rood verlichte Willemsbrug en in de verte aan de cruiseterminal een mega cruiseschip. De kapitein meert aan bij de Boompjes, dichtbij de Erasmusbrug.

SE-Tours

SE Tours is een Duitse reisorganisator van fietscruises en gewone cruises in Europa. Deze cruise is beschikbaar vanaf  €699 voor 6 dagen/5 nachten in een buitenhut. De hut met Frans balkon is beschikbaar voor €899. Deze cruise is inclusief een drankpakket (10:00-22:00 uur). Aan boord wordt Duits en Engels gesproken. Bij de fietscruises (later zal ik daarover meer publiceren) zijn fietsaanwijzingen ook in het Nederlands.

Meer info over SE Tours >

Miriam

Hi, ik ben Miriam, oprichtster van Riviercruisereiziger én eigenaar van Cruisereiziger. Meer dan 10 jaar geleden ben ik voor het eerst op een cruiseschip gestapt en sinds die tijd heeft het cruisen mij meer dan 200% te pakken. Ik ben ervan overtuigd dat er voor iedereen een geschikte cruise te vinden is. Ik help je graag daarbij!

Vond je dit een handig artikel? Je kunt ons gemakkelijk ondersteunen! Zo kunnen wij deze site met veel passie blijven vormgeven :-)

Je kunt ons ondersteunen op Patreon, door via deze links producten te kopen: Bol.com of Coolblue of in onze eigen webwinkel.

Alvast hartelijk dank voor je steun!