Reportage: Slingerend door Normandië met Seine Comtesse (dag 2)

Miriam reist op uitnodiging 8 dagen mee met de Seine Comtesse van Nicko Cruises van Parijs naar Le Havre en terug over de Seine. De Seine Comtesse bezoekt naast Parijs ook Rouen, Le Havre, Caudebec-en-Caux, Vernon en Conflans-Sainte-Honorine. In dit deel lees je over de stop in Rouen, Normandië.

We zijn gisteravond vertrokken vanuit Parijs en varen met de Seine Comtesse met de stroom mee, naar de zee, naar Normandië aan de Franse Westkust. Bij het wakker worden probeert de zon haar best te doen om de wolken weg te jagen. We varen net voor Vernon, waar de Seine een prachtige slinger maakt, kenmerkend voor deze rivier.

Lage bruggen

Ik loop naar het zonnedek en zie dat de mannen van het nautisch team bezig zijn met het gereed maken van het zonnedek. Sinds gisteravond is het dek gesloten omdat de zonneschermen ingeklapt werden evenals de hekken. Dit is gedaan omdat de bruggen op de Seine erg laag zijn. We mogen onder geen beding op het zonnedek komen. Wél heeft de Seine Comtesse een lager gelegen gedeelte op het zonnedek rondom de brug en vooraan. Daar mag je wel een plekje zoeken. Niet elk schip op de Seine heeft dat, dus zeker een pluspunt!

Overigens heeft de Seine Comtesse ook rondom de lounge een dek, niet zomaar een klein stukje, maar je kunt geheel rondlopen vanaf stuurboord naar bakboord vanaf de receptie:

Na het ontbijt houdt cruisedirector Marten een veiligheidsinstructie in de salon – zo heet de lounge aan boord. Ik hoor de veiligheidsregels en uitleg over het zwemvest. De excursies worden kort toegelicht en daarna is het genieten op het zonnedek! Vanwege het goede weer, heeft vrijwel iedereen een plekje daar. ’s Avonds komen we overigens nog eens bijeen wanneer de leidinggevenden aan boord worden voorgesteld.

Sluis

Zeker als een van de sluizen eraan komt, in dit geval de Amfreville sluis met een hoogteverschil tot 7.90 meter, staat iedereen aan dek. Ik vind het zelf iedere keer weer een belevenis als we geschut worden. De Seine wordt bij deze sluis overigens aan de andere kant langs een waterwerk geleid, waarmee stroom wordt opgewekt. We passen maar net in de sluis, met onze 114 meter lengte en 11,4 meter breedte. Van één van de nautische crew mannen hoor ik dat de sluis 12 meter breed is. En inderdaad, we hebben niet veel over aan de zijkanten qua speelruimte.

Het middageten wordt net nadat we de sluis gepasseerd zijn, geserveerd in het restaurant, een 3 gangenmenu met een warm hoofdgerecht. Ondertussen vaart de Seine Comtesse gestaag door richting Rouen waar we rond drie uur arriveren.

Historisch Rouen in Normandië

Ik bezoek de stad met een gids, Catherine, tijdens een rondwandeling. Vrijwel iedereen aan boord heeft deze excursie geboekt en vanwege de hoeveelheid mensen, zijn er 4 groepen gemaakt. Bovendien hebben we allen een ontvanger en oordopjes bij, zodat we de gids goed kunnen horen. Zij spreekt in een microfoon en dat signaal wordt naar onze ontvangers gezonden. Tegenwoordig is dit systeem niet meer weg te denken uit het moderne rondleiden. Zo fijn!

Rouen verrast mij enorm, met immens veel mooie vakwerkhuizen en kathedralen. De stad van 1000 torens werd zij ook wel genoemd. We lopen naar de kathedraal Notre Dame, zien het uurwerk en horen van Jeanne d’Arc – zij werd hier ter dood veroordeeld in 1431. Pas in 1900 werd ze als held beschouwd. Liefhebbers kunnen in Rouen een historisch museum bezoeken waarin haar verhaal verteld wordt. Helaas zijn we maar relatief kort in Rouen, maar we keren later deze week nog eens terug naar deze stad in Normandië! Eerst op naar Le Havre!

Ben je ook nieuwsgierig naar een Seine cruise? Lees dan zeker ook:

Boek je cruise van Nicko Cruises bij:

ni Captain Cruise Cruisewinkel   TUI

Miriam

Hi, ik ben Miriam, oprichtster van Riviercruisereiziger én eigenaar van Cruisereiziger. Meer dan 10 jaar geleden ben ik voor het eerst op een cruiseschip gestapt en sinds die tijd heeft het cruisen mij meer dan 200% te pakken. Ik ben ervan overtuigd dat er voor iedereen een geschikte cruise te vinden is. Ik help je graag daarbij!

Vond je dit een handig artikel? Je kunt ons gemakkelijk ondersteunen! Zo kunnen wij deze site met veel passie blijven vormgeven :-)

Je kunt ons ondersteunen op Patreon, door via deze links producten te kopen: Bol.com of Coolblue of in onze eigen webwinkel.

Alvast hartelijk dank voor je steun!