E-Motion schip van A-Rosa te water gelaten
Bouwer Concordia Damen meldde deze week dat het revolutionaire cruiseschip in aanbouw, het E-Motion schip van A-Rosa te water is gelaten.
Concordia Damen heeft de bouw van de romp voltooid. In de nu komende fase van de bouw van het schip zal de romp met het heavy-lift schip Yacht Express naar Damen Shipyards in Gorinchem worden vervoerd, waar Concordia Damen de afbouw zal uitvoeren.
Met een lengte van 135 meter en een breedte van 17,7 meter, zal het vierdeks schip 140 hutten hebben. Deze variëren van tweepersoonskamers tot gezinskamers, waardoor het qua passagiersaantallen het grootste schip is dat op de Rijn vaart. Het merendeel van de hutten heeft een eigen balkon en accommodatie met aparte woon- en slaapgedeeltes. Andere gezinsvriendelijke voorzieningen zijn onder meer een kinderspeellounge en een zwembad, evenals een groter zwembad voor alle leeftijden op het zonnedek. Het restaurant krijgt ook een apart eetgedeelte voor kinderen.
De volwassenen zullen ondertussen kunnen genieten van een ongekend scala aan voorzieningen, waaronder een sauna, whirlpool, ijsgrot en behandelkamers wanneer ze genieten van het uitzicht vanaf hun balkon of het zonnedek terwijl ze langs de rivier varen. Ook het personeel en de bemanning zijn niet vergeten. Ze hebben hun eigen royale hutten en, voor het eerst, hun eigen rust- en ontspanningsruimte waar ze voor en na werktijd kunnen ontspannen.
Duurzaam schip
In overeenstemming met de principes van zowel A-ROSA’s als Concordia Damen, zal het riviercruiseschip een speciale focus hebben om de impact op de omgeving te minimaliseren. A-ROSA beschrijft zijn nieuwbouw als een ‘E-Motion’ schip. Een hybride voortstuwingssysteem inclusief een emissievrije batterijaandrijving is een zeer duurzame toevoeging.
Tijdens het cruisen gebruikt de kapitein een dieselmotor. Daarentegen schakelt het schip bij het binnenkomen en verlaten van de haven over op een elektrische motor. Deze is aangedreven door de batterij. Daarmee kan het schip emissievrij varen. Het schip is eveneens uitgerust voor walstroom, waardoor ze in rust net zo schoon is als onderweg. Daarnaast is de romp geoptimaliseerd voor minimale weerstand en wordt alle warmte en overtollige energie waar mogelijk teruggewonnen.
“We zijn verheugd de start te begroeten van de volgende fase van dit opwindende nieuwe schip”, zegt projectmanager Johan Muilenburg. “Als traditionele maar innovatieve scheepsbouwer zijn we ervan overtuigd dat ze zowel een nieuwe standaard zetten in maatschappelijk verantwoord varen op de rivier. Ook zal het de verwachtingen van haar gasten overtreffen als het gaat om comfort en voorzieningen.”
De levering is gepland in het voorjaar van 2022. Ze zal vanuit Keulen voornamelijk naar Nederland en België varen en steden bezoeken zoals Rotterdam, Amsterdam, Dordrecht en Antwerpen.